
Erasmus Accreditation – Gutenbergschule Leipzig
Since 2023, the Gutenbergschule Leipzig has been participating in the European Erasmus+ exchange programme with its own accreditation.
Our goal is to provide students and teachers with insights into other European vocational and school systems. Apprentices and teachers alike should expand their language skills, discover new working methods, and develop a deeper understanding of other cultures.
To achieve these goals, we organise student exchanges, participation in international competitions, as well as placements of apprentices and teachers in partner companies or training courses abroad.
In addition, within the framework of the programme we address key topics for the professional and educational future: sustainability, responsible use of digital media, civic and political education, and the opportunities of digitalisation. Together with our European partners, we integrate these topics into projects, connect them with vocational practice, and develop new forms of learning.
For our students and apprentices, this creates concrete opportunities to gain experience in an international environment and acquire skills they can directly apply at school, in training, and in their professional careers.
Our partner companies also benefit, as their apprentices bring back valuable impulses from abroad and thereby enrich their own enterprises.
To this end, the Gutenbergschule offers schools across Europe – across different types of education – a wide-ranging programme focused on vocational training in the fields of media and business administration.
The special path of the north
Content and Language Integrated Learning (CLIL): Focus on Ireland
From 10 to 19 February 2024, two teachers were able to learn more about the practical application of the Content and Language Integrated Learning (CLIL) teaching approach thanks to an Erasmus+-funded teacher training course. CLIL describes a teaching method in which subject knowledge is taught independently of the learners‘ language. The aim may be, for example, to teach subject-specific content from dual training programmes in English.
The course was designed so that participants could actually try out CLIL from both a learner and a teacher perspective and reflect on their experiences, as all subject-related content was taught in English throughout the course. The course instructor, Emma O’Hare – a ‘true-blue’ Irishwoman – offered all participants in-depth, personal and well-founded insights into Irish history and culture: from museum visits to a city tour, a visit to the countryside around Dublin and rather modest attempts at hurling (the Irish national sport). Along the way, contacts were naturally made with other European schools and information was exchanged about the different circumstances.
Looking ahead, CLIL is a sustainable method that enables teachers to respond to linguistically diverse classes and, at the same time, prepare trainees for international situations in the spirit of global networking.
M. Schönhoff
On-site contact seminar on planning the small-scale partnerships projects” in Warschau
Vom 28.-30.10.2024 führte die Nationale Agentur Polens eine TCA-Veranstaltung unter dem Titel:
“On-site contact seminar on planning the small-scale partnerships projects” in Warschau durch.
Meine Motivation zur Teilnahme lag in der Einführung in die Projektentwicklung für “small-scale partnership”-Projekte. Die Teilnehmenden kamen aus Italien, Zypern, Schweden, Polen, Deutschland, Lettland, Slowakei, Portugal, Belgien und Ungarn. Der Fokus der Veranstaltung lag dabei hauptsächlich im Feld der beruflichen Bildung und der Berufsschulen.
Meine Erwartung war, dass es eine angeleitete und konkrete Möglichkeit zum Ausprobieren der Projektentwicklung gäbe. In diesem Rahmen wollte die Möglichkeiten ausloten, solche Projekte an meiner deutschen Berufsschule durchzuführen und außerdem mein Netzwerk mit anderen Erasmus+ – Schulen erweitern.
Inhaltlich standen die konkrete Entwicklung von Projekten und die Anbahnung von “small-scale partnership”-Projekten im Vordergrund, insbesondere in Zusammenarbeit mit polnischen Partnern. Schritt für Schritt arbeiteten wir z.B. in meiner Gruppe an der Entwicklung eines Projektes zum Thema Wasser: von der Notwendigkeit des Projekts über die Ziele, Zielgruppen bis hin zu einem möglichen Inhalt.
Meine Erwartungen wurden, auch wenn es keine konkrete Projektanbahnung für unsere Schule gab, mehr als erfüllt. Ich nehme neue Kontakte, Grundideen zur Projektentwicklung im Erasmus-Kontext sowie wertvolle Erkenntnisse über die Arbeits- und Bewertungsweise der Nationalen Agenturen mit. Besonders sensibilisiert wurde ich für die Herausforderungen der Umsetzung solcher Projekte im deutschen Dualen System und die Notwendigkeit, neue Wege im Berufsschulsystem zu beschreiten.
Ich empfehle anderen Bildungseinrichtungen, an einer TCA-Veranstaltung teilzunehmen. Die Offenheit der Teilnehmenden und die Möglichkeit, aus dem eigenen Erfahrungsschatz zu berichten, bieten wertvolle Chancen für den Austausch und die Vernetzung zwischen Schulen, auch für die Anbahnung von Job-Shadowing-Gelegenheiten.
A result of Renata and Lukas’s internship
We would like to express our special thanks to the AHK Madrid and its staff, who made this internship possible.




